Bodil Vinke

Girl Power

BODIL VINKE

Juryns motivering
Verket är ett välgjort collage av många uttryck som hålls ihop av en vilja att berätta något. Det har en komposition som tyder på konstnärlig skärpa och höjd, en härlig färgskala och ett bildspråk som tränger igenom alla tekniker och lämnar ett politiskt budskap.

UTVALT – KONSTHANTVERK, SLÖJD OCH FORM I SKÅNE

är en jurybedömd vandringsutställning som arrangeras för andra gången. Ansökan har varit öppen för alla som arbetar med hantverksdrivet skapande och med handgjord form. När ansökan stängde var det 240 bidrag anmälda och av dessa har 29 verk valts ut och visas i utställningen. Ansökningarna har präglats både av nytänkande och ett stort hantverkskunnande som syns i det gestaltande arbetet. Hållbarhetstanken går som en röd tråd genom många verk och betoningen på återbruk och närproducerade material är mycket tydlig. Viljan att ta till vara, återbruka och tänka resurssnålt är bärande också i de tre verk som har valts ut och premierats med stipendier från Malmö Industriförening, String Furniture AB och Skånes Hemslöjdsförbund.

Utvalt i Skåne drivs i ett samarbete mellan tre organisationer, Konsthantverkscentrum, Skånes Hemslöjdsförbund och Form/Design Center, där koordinering och projektansvar alternerar om tre år vardera. Projektets stora styrka är just samarbetet och att det drivs och utvecklas under lång tid. Projektutvecklingen började redan 2012 hos Konsthantverkscentrum och 2021 återkommer utställningen under ledning av Form/Design Center. I perioderna mellan utställningarna, arrangeras programverksamhet för att stärka området och inspirera dess utövare.

I projektet Utvalt är det juryn som formar utställningen. Det är därför viktigt med en jury som har stor erfarenhet och som möter ett ständigt flöde av intryck från de tre formområden som representeras. En jury som kan bedöma vad som är intressant i förhållande till samtiden, läsa av hantverksmomentets utförande och föremålets verkshöjd. Viktiga incitament är att ansökningarna presenteras anonymt för juryn. Det krävs inte några meriter eller särskilda utbildningar för att få söka vilket medför att oetablerade utövare, som kanske är under utbildning eller som arbetar helt anonymt, får möjlighet att prövas utifrån samma kriterier som välmeriterade och erfarna konsthantverkare och formgivare.

Efter juryns arbete riktas fokus mot publiken. Vår vilja är att tydliggöra det stora arbete och den kunnighet som ligger bakom verken, visa att de är utförda av skickliga hantverkare som har kunskapen i sina händer.

Annhelén Olsson,
Projektledare 2017–2019 Skånes Hemslöjdsförbund

En känsla av utvaldhet

Många människohänders arbete, många veckade pannor, många förvärkta ryggar och förtrampade fötter har krävts för att framställa alla de ting som vi har omkring oss i världen idag. De är från olika världsdelar och från olika tider. I utställningen och den tillhörande katalogen Utvalt skapas en rad samtidigheter mellan parallella världar. Det handlar om tradition och akut omsorg om värdet av vad vi omger oss med. Vi förstår nog alla, när vi ser verken i utställningen, att det är kunniga händer som framställt dem. Verken har tillkommit i samspel med sin omedelbara omgivning, av att någon har haft öga för och förmåga att ta tillvara och sammanfoga, använda sig av och återanvända. Det har tagitMånga människohänders arbete, många veckade pannor, många förvärkta ryggar och förtrampade fötter har krävts för att framställa alla de ting som vi har omkring oss i världen idag. De är från olika världsdelar och från olika tider. I utställningen och den tillhörande katalogen Utvalt skapas en rad samtidigheter mellan parallella världar. Det handlar om tradition och akut omsorg om värdet av vad vi omger oss med. Vi förstår nog alla, när vi ser verken i utställningen, att det är kunniga händer som framställt dem. Verken har tillkommit i samspel med sin omedelbara omgivning, av att någon har haft öga för och förmåga att ta tillvara och sammanfoga, använda sig av och återanvända. Det har tagit lång tid att lära sig att bemästra hantverket bakom. Skaparna kommer från olika bakgrunder. En del är kända i konst-, design-, hantverks- eller hemslöjdskretsar medan andra har verkat i hemlighet, bortom offentlighetens ljus. De har nu presenterat sig genom sina verk. Alla har satt sitt namn på och hela sin kropps kunnande och ihärdighet bakom. Det är just deras kroppar som utför arbetet och gör verken. Det ska då sättas i relation till en framställning av alla möjliga ting och produkter på en marknad där vi behöver utnyttja andras kroppar. Genom dessa ställföreträdande görare får vi som besökare syn på vilka resurser som finns omkring oss. Här och nu. Jag menar att Skånes Hemslöjdsförbund, Konsthantverkscentrum, Form/Design Center och juryn genom att samla dessa verk i utställningen Utvalt har bidragit till ett bättre samhälle, helt enkelt genom att med hela handen peka på det ekologiskt och samhälleligt hållbara i att kunna vara hederliga just i relation till vems kroppar som har gjort något. Jag känner mig utvald som fått se dessa ting.

Malmö 2018
Johanna Rosenqvist
lektor i Konsthantverkets teori och historia, Konstfack

Juryn berättar

Vi är glada över den stora bredd av uttryck och material som vi mötte i ansökningarna. Även över det stora intresse som finns att plocka upp äldre hantverksmetoder samt att många av dagens utövare är så drivna och inte väjer för svåra och tidskrävande moment. Det som slår oss också är viljan att kommunicera i verken, att tala om samtiden ofta utifrån en specifik frågeställning eller situation.

Det imponerade på oss att det finns en höjd på de inlämna de objekten, trots en regional begränsning. Vi noterade även att tidsandan märks tydligt genom hållbarhetsperspektivet. Många verk har inslag av återbrukat material, spillbitar eller material hämtat från närmiljön.

Vi i juryn har utgått från våra olika kompetensområden, vi har varit måna om att spegla bredden och vi ville att den skulle bli synlig och komma fram i urvalet.

Vi hoppas att utställningen kan ses både som en exposé över den materialbredd och de många uttryck som fältet representerar, men även möjliggöra en mer närsynt studie av de fantastiskt fina enskilda verk som ingår.

Matti Klenell
är arkitekt och formgivare, utbildad på Konsfack. I dag driver han en egen verksamhet främst inriktad mot möbel- och produktdesign. Han har också arbetat mycket med unika formgivnings- och utsmyckningsuppdrag framförallt i glas.

Anne Elmdahl
delar sin tid mellan det egna företaget Twistin’ of Sweden (inredningsdesign med framförallt handvävda textilier i naturmaterial) och tjänsten på Sörmlands Museum som projektledare och butiksansvarig.

Agneta Linton
är adjungerad professor på masterprogrammet Craft på Konstfack i Stockholm, samt arbetar på Eskilstuna konstmuseum som intendent med ansvar för utställningar och samlingar.